Friday, October 23, 2015

Tips & Pengalaman Mencari Rumah Idaman

Tips & Pengalaman Mencari Rumah Idaman

Semua orang pasti inginkan rumah idaman. Sejak kecil admin dah ada idea nak bina rumah macam mana bila dah besar nanti. Hehe. Dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, mencari dan membeli rumah untuk tinggal bukanlah sesuatu yang mudah. Banyak perkara harus diambilkira.

Kalau nak rumah yang dekat dengan tempat kerja seperti di Damansara Utama, mungkin harga rumah sangatlah mahal. Kalau pilih yang jauh sikit dari tempat kerja seperti di Nilai mungkin harga lagi murah. Tapi berbaloi ke nak travel jauh ke tempat kerja especially yang bekerja di KL dan Selangor ? Nak kena bayar tol dan minyak lagi. Nak tempuh traffic jem la. Nanti, keluar rumah gelap, balik pun dah gelap. Sampai rumah dah penat. Nak main dengan anak pun dah takda energy.  Kesimpulannya, maybe better beli je rumah yang mahal sikit, asalkan dekat dengan tempat kerja sebab ada penjimatan kos tol dan minyak, masa dan juga tenaga :).

Sekarang, dah ada calon lokasi rumah, kena fikir pula nak beli rumah bagaimana? Kondo ke? Teres ke? Banglo ke? Yang ini, kena tengok budget kita. Ada berapa duit yang boleh digunakan untuk bayar rumah. Contohnya kalau duit untuk bayar loan rumah ada RM2,000 setiap bulan, anda mungkin layak dapat pinjaman perumahan untuk rumah bernilai RM400,000 (perlu semak dengan bank). 

So, rumah apa yang harga RM400,000? Kalau condo, mungkin kecil sikit dari rumah landed. Then kena bayar maintenance fee pulak tu. Kalau nak beli teres, besarla sikit, harga pun mahal sikit, tapi family anda besar ke? Nanti penat pulak nak maintain rumah 2 tingkat. Anak sorang je. Baby pula tu. So, maybe better duduk condo dulu sampaila baby besar kan?

Haih, pening juga kan nak cari rumah ni. Sebenarnya, banyak lagi perkara harus difikirkan seperti ada tak sekolah dan kemudahan lain yang berhampiran? Ada tak keluarga atau sahabat yang berhampiran ( ini penting kalau berlaku kecemasan)? Bagaimana crime rate di kawasan itu? Tapi admin nak highlight, antara perkara paling penting yang harus diutamakan adalah lokasi dan budget yang anda ada. :)

Sekian..

Have fun & Take care
@macammacamboleh.blogspot.com





You might also like:

Shop online @ LAZADA.

No comments:

Post a Comment