Friday, October 16, 2015

Tips Perbelanjaan Kewangan

Bagaimana nak buat perancangan kewangan anda


Kewangan merupakan satu aspek penting dalam hidup kita. Kita harusla bijak membuat perancangan agar tak sempit dompet di hujung bulan nanti. Bagi yang dah bekerja mahupun yang masih belajar, sebelum ada membelanjakan wang gaji atau wang biasiswa atau wang yg ibubapa anda bagi, pastikan anda menyediakan dulu senarai budget anda bagi setiap ringgit. Seterusnya berbelanjala mengikut perancangan anda. 
Berikut merupakan contoh perbelanjaan yang anda harus peruntukkan.

1. Duit kepada ibubapa. Ibubapa telah menanggung kita sepanjang hidup kita. Jangan lupa balas pemberian mereka mengikut kemampuan kita dan seelok-eloknya memberi lebih apabila gaji dah naik. 


2. Saving. Jadikan habit untuk simpan duit walaupun RM10 di dalam akaun yang tak diusik seperti tabung haji. Sikit sikit lama lama jadi bukit. Saving juga penting untuk kegunaan kecemasan.


3. Insurans. Zaman sekarang banyak penyakit yang sering timbul.  Dengan peningkatan kos sara hidup, insurans amatlah membantu sekiranya anda atau keluarga masuk hospital. Bayangkan kalau ahli keluarga kita terpaksa masuk hospital dengan kos rawatan RM10,000. Berapa kali gaji anda baru boleh kumpul RM10,000 tu? Tapi kalau bayar insurans RM100 je sebulan, dah dapat coverage masuk hospital. Bagi bapa bapa yang jadi tulang belakang keluarga, seelok-eloknya dapatkan insurans nyawa agar ia dapat membantu keluarga anda sekiranya berlaku kematian.
4. Bayaran pinjaman kereta.


5. Bayaran pinjaman/sewa rumah.
6. Bil telefon, elektrik, air, internet, maintenance fee, indah water.
7. Simpanan untuk bayaran tahunan seperti insurans kereta, cukai pintu etc.
8. Belanja dapur/ makanan/ pakaian/sabun etc. untuk keluarga.


9.Duit minyak kereta/tiket bas/tiket LRT.
10. Duit tol.
11. Bayaran taska/ tadika/ pembantu rumah.
12.Belanja makan diri sendiri di tempat kerja.


13.Belanja hiburan untuk berhujung minggu bersama kelurga.
14. Wang sedekah untuk mereka yang memerlukan. 


Fushhhh. Tengok senarai ni, banyak nye nak pakai duit. Berpeluh-peluh admin tengok.. Tapi begitula realitinya. Yang paling penting, berbelanjalah mengikut kemampuan. Jangan pulak rasa gaji RM3000 tu banyak sangat sampai asyik nak makan luar je dan nak tukar handphone tiap tahun. Dan jangan jadikan amalan untuk meminjam dan berhutang. Beli barang yang diperlukan sahaja dan bukan ikut nafsu. Nasihat ini khusus untuk golongan muda yang baru mula berkeluarga atau bekerjaya. :)

Have Fun & Take care
@ macammacamboleh.blogspot.com
You might also like:

Shop online @ LAZADA.

No comments:

Post a Comment