Thursday, October 15, 2015

Tips Hibur Anak Tanpa Gadget


Bagaimana nak hiburkan anak kecil tanpa menggunakan gadget?


Mesti ramai parents yang kadang kadang kekeringan idea nak main apa dgn anak kecil kan? Ending dia, ramai yang bagi ipad je kat anak especially bila parents dah penat atau ada benda lain perlu diuruskan. Ini adalah sesuatu yang merisaukan sebab gadget ini boleh jadikan anak kita anti social dan lebih suka bermain ipad berbanding bermain dgn anak kecil lain.

Di sini saya ada beberapa cadangan aktiviti yang boleh dilakukakan bersama anak khususnya yang berusia 2-5 tahun berdasarkan pengalaman saya:

1. Painting: Dapatkan water colour, kertas putih kosong, brush dan pallete di kedai alat tulis. Bagi anak anak explore aktiviti ini. Tp jangan lupa pastikan anda sediakan alas surat khabar terlebih dahulu. Kalau nak senang, main painting kat luar rumah pun ok. Takdela kesan kotor kat carpet dalam rumah tu. 

2. Main bola: Ni paling senang, ambik bola dan sepakkan je bola ( dengan gentle ye ) tu ke arah anak anda dan minta dia sepak balik kat anda . 


3. Swimming: Sekarang dah banyak sangat kolam renang untuk public. Bayarannya pun selalunya murah ataupun free. Anda cuma perlu google je kolam renang berdekatan rumah anda, sediakan baju renang anda dan anak seterusnya masuk lah ke dalam kolam renang. Hihi

4. Playdoh : Dapatkan playdoh atau jenama lain di kedai permainan. Lagi best kalau anda belikan acuan pelbagai bentuk. Guarantee anak anda happy. Jangan lupa simpan dalam bekas yang bertutup kemas lepas main supaya playdoh tak cepat jadi keras.

5. Bubbles: Anda boleh beli air bubbles ni di kedai atau gunakan kaedah DIY untuk buat sendiri bubble solution ni di rumah.

6. Zoo : Lazimnya anak kecil sukakan binatang. Jadi, sekali sekala, bawakla anak kecil gi zoo untuk hiburkan hati mereka. 

7. Morning walk/ jogging: Aktiviti ni memang sesuai kalau anda pun nak exercise. Bawak je satu keluarga pergi park atau taman taman  berhampiran. Selalunya taman ni mesti ada playground untuk anak anda main sekali.


8. Gardening: Bagi mereka yang suka gardening, bolehlah libatkan anak anda dalam aktiviti ini seperti minta mereka tolong siram pokok atau cabut rumput.

9. Basuh kereta: Lazimnya kanak- kanak suka main air. Di samping membersihkan kereta anda, anda pasti akan membuatkan anak anda gembira main air.

10.Lego: Inilah antara mainan yang paling senang nak didapatkan dan sangat menghiburkan hati anak. Di samping itu ia boleh jadikan anak anda lebih kreatif.

11. Bermain di pantai: Sekali sekala bawakla juga anak anda bercuti di persisiran pantai. Mesti mereka sangat suka main air dan pasir. 

Sekian.

Have fun & Take care !
@ macammacamboleh.blogspot.com



No comments:

Post a Comment