Friday, October 16, 2015

Tips Pupuk Anak Kecil Minat Buku

Bagaimana ingin memupuk minat buku pada anak kecil


Minat untuk baca buku sesuai untuk diterapkan pada anak kecil sejak bayi lagi. Seawal usia 6 bulan, saya gemarkan bacakan buku untuk bayi saya. 

Saya mulakan dengan buku bergambar berwarna warni dan tidak mempunyai banyak perkataan. Sedikit demi sedikit saya tambahkan buku dan apabila anak dah semakin besar, saya beri peluang untuk anak saya pilih buku yang disukai. Lazimnya anak saya sukakan buku animals dan superheroes macam spiderman.


Apabila anak saya dah pandai bercakap, saya tambahkan buku general knowledge seperti buku tentang human body, autospace, occupations, daily timetables, countries dan nature. Hasilnya saya perasan anak saya mempunyai vocabulary yang semakin bertambah terutamanya english vocabularies.

Sekiranya mempunyai masa lapang, saya akan bacakan buku untuk anak saya setiap kali sebelum tidur. Anak saya juga sering mencari buku dan meminta saya membacakan buku sebaik sahaja bangun dari tidur. By the way, anak saya lelaki tau.

So, apa tunggu lagi. Start early :)

Have fun & Take care
@ macammacamboleh.blogspot.com

You might also like:

Shop online @ LAZADA.

No comments:

Post a Comment