Sunday, October 25, 2015

Keperluan atau Keinginan?

Keperluan atau keinginan?

Seringkali apabila ingin membeli sesuatu barang, saya pasti akan bertanya pada diri sendiri " Ini keperluan atau keinginan?"
Kenapa saya tanya soalan ini? Sebab saya amat mementingkan perbelanjaan berhemah. Cewah :) 

Maklumlah sekarangkan semua benda dah mahal. So, kenalah sentiasa ambil langkah penjimatan dan bijak dalam berbelanja.  Beli barang yang betul-betul perlu sahaja. Kalau ada lebihan wang, barulah beli barang -barang sampingan.

Always set your priority.  Kalau saya, saya utamakan barang-barang anak lebih dari diri sendiri. Apa sahaja yang berkaitan dengan health dan education anak, bagi saya tiada batasan untuk berbelanja. Contohnya seperti buku dan makanan berkhasiat.  

Tapi kalau untuk diri sendiri, memang berkira habis. Nak makan luar pun sangat jarang. Kalau ada pun, mesti order air suam je. Hihi. Tak paham kenapa air yang jual kat restoran tu mahal sangat kan.. Macam nak dekat sama dengan harga makanan je kan? Anyway, anda pula bagaimana?

Have fun & Take care
@ macammacamboleh.blogspot.com

You might also like:

Shop online @ LAZADA.

No comments:

Post a Comment